Úvodné slovo

Vitajte na labyrinthsk. Tento blog je určený všetkým fanúšikom úžasného filmu Labyrinth z roku 1986, ktorí majú záujem prečítať si aj jeho zbeletrizovanú podobu. Kniha vznikla na základe filmu a napísal ju autor detských knižiek A. C. H. Smith. Okrem prekladu knihy tu nájdete aj niekoľko základných informácií o Labyrinthe a jeho tvorcoch.

Nepríjemné je, že mi preklad ide veľmi pomaly, pretože mám rozpracovanú celú kopu iných projektov a robím ho vo svojom voľnom čase. Ale keďže som túto knižku videla len v anglickej verzii, som si istá, že aj pomalý preklad je lepší ako žiadny.

Ďakujem za pozornosť a návštevu môjho blogu.
See you in the Underground :)

streda 14. októbra 2009

Trevor Jones

Ako som už spomínala v úvodnom článku o soundtracku k Labyrinthu, okrem Davida Bowieho, ktorý zložil piesne, sa na hudbe výrazne podieľal Trevor Jones. Ten nebol vybraný tvorcami náhodou; hudobne spolupracoval aj na Hensonovom filme Dark Crystal.

Prvou Jonesovou skladbou, ktorá sa vo filme objavuje, je Into the Labyrinth. Musím priznať, že sa mi páči najviac. Znie na začiatku Sarinej cesty Labyrinthom, keď dievča nemá inú možnosť, len utekať dlhou chodbou a snažiť sa dosiahnuť koniec, čo je pravdepodobne nemožné... Hudba veľmi trefne odzrkadľuje túto situáciu svojou dynamikou.

Skladba Sarah vo mne evokuje Saru a jej vývin, ktorým prešla od začiatku až do finále. Zo začiatku je melódia romantická, neskôr prichádza takpovediac hrozivá pasáž, po ktorej nasleduje chvíľa konfrontácie starej Sary s novou.

Myslím, že táto melódia sa vo filme objavuje potom, ako Sarah zahryzla do otrávenej broskyne. Z hudby je jasné, že ide o zlomový okamih.

Následne má Sarah halucinácie a premiestňuje sa kamsi do iného sveta, do sveta v jej hlave, do svojich snov, priamo na Jarethov bál. Podkladom tohto jej stavu je skladba Hallucination, na ktorú priamo nadväzuje Bowieho As the World Falls Down, ktorej venujem samostatný článok.

Najdramatickejšou skladbou je (celkom logicky) Goblin Battle. Túto časť soundtracku, ktorá podfarbuje scény dobytia Mesta goblinov nemôžem na tomto mieste sprostredkovať, pretože som ju na youtube nenašla.

Môžeme sa však vrátiť k jemnejším melódiám, hoci nasledujúca Thirteen O' Clock nie je o nič menej dramatická - veď trinásta hodina bola momentom vyvrcholenia celého filmu a schyľovalo sa k nej celý čas!

Poslednou Jonesovou skladbou je Home At Last. Sarah je znova doma, ale toľko sa toho zmenilo... V melódii je cítiť spomienky a menenú Saru, ktorá už nikdy nebude taká ako predtým a ktorá - ako sa zdá - cíti v svojom víťazstve aj smútok...

Bez podielu Trevora Jonesa na hudbe by Labyrinth nikdy nedosiahol takú atmosféru, akú má. Neviem si predstaviť, že by vo filme znela iná hudba...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára